Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
date app uk dejtingsidor ligga dejtingsidor lista lista på dejtingsidor

Gå tillbaka   dejtingsidor sport idag dejtingsidor luleå date me app > dejtingsida sverige wiki app date madrid > dejtingsajter finland xxl
date app mobile dejta tjej med hund Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Svara

date app korea date korean app
Laddning av AGM-batteri
Gammal
FD.HBK Medlem 2015

Anita Stengårds avatar

Hemvist: Stockholm
dejta tjej med pojkvän Laddning av AGM-batteri - 2011-05-09, 22:00

Jag har bytt till bilen (Carthago) 2 st AGM-batterier för bodelen. Laddaren heter CBE model CB522.

Laddaren har en switch att ställa om för Bly eller GEL-batteri.

Jag kan läsa att laddaren har:
-"Constant voltage holding 13,8V (GEL-batteries) and 13,5V (lead batteries).
- Maximum voltage: 14,3 (Pb-GEL) and 14,1 (Pb-acido)
- Maintenance voltage: 13,8 (Pb-GEL) and 13,5 (Pb-acido)
Allt detta enligt manualen på engelska.

Vilken position skall switchen vara för AGM-batterier?

Läste i en tidigare tråd att "Et AGM batteri lades som et bly-syre, det tåler høyere ladespenning enn gel batterier." (Tack Knut!). Men detta motsägs av manualens ovanstående volt-tal då GEL-läget skulle ge 14,3/13,8V, vilket är mer än bly-lägets 14,1/13,5V....

Tacksam om någon på klubben kan förklara om jag skall ändå ha bly-läget på?

hälsning
jyrki

Senast redigerad av Anita Stengård den 2011-05-09 klockan date app montreal 22:06.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddning av AGM-batteri
Gammal
HBK Intresserad

dejta mörka tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 00:14

Om du inte är säker, ställ in de lägre värdena. Då kanske du inte laddar fullt, men du förstör inte accarna. 13.8 låter högt för GEL, har mina på 13.6.

dejta tjej med asperger Följande Tackar sping för detta inlägg:
dejtingsidor usa (2011-05-10)
Gammal
dejtingsajt aktiviteter ystad HBK Medlem

Leifws avatar

Hemvist: Finland
Ålder: 72
dejta ukrainska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 06:28

I min bil är det på gel o enligt husbils servicen o försäljningen skall det vara så. Har kolla med bekanta som har AGM samtliga är på gel.

Leif

Första husbilen 1986

dejta upptagen tjej Följande Tackar Leifw för detta inlägg:
dejtingsidor omdöme (2011-05-10)
Gammal
hur många dejtingsajter finns det jobb HBK Medlem

C.o.Ls avatar

Hemvist: Kungälv
dejta albanska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 07:00

Hej.
Köpte mina på batterilagret och där sa de att de ska laddas som ett bly batteri.
Och om jag minns rätt så har jag läst det i någon tråd här tidigare.

Hej.

Conny o Lena

dejta asiatiska tjejer Följande Tackar C.o.L för detta inlägg:
Gammal
FD.HBK Medlem 2014

GunDogss avatar

Hemvist: Höganäs
dejta amerikanska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 07:28

Har också AGM-batterier och enligt generalagenten ska de laddas som bly (14,4 V), vilket min laddare också ger.

dejta arabiska tjejer Följande Tackar GunDogs för detta inlägg:
date app germany (2011-05-10)
Gammal
dejting i stockholm quality HBK Medlem

Bosse Falks avatar

Hemvist: Mölndal
dejta tjejer på snapchat Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 07:52

Ett AGM-batteri skall laddas med 2,4-2,45 V/cell alltså 14,4 till 14,7 volt, underhållsladdas med en konstant spänning på 13,2 till 13,8 volt.
Det finns vissa AGM-batterier som innehåller mer bly typ Optima eller Maxxima dessa skall laddas med 14,7 volt och underhållsladdas med 13,4 till 13,8 volt.

Bosse

dejta asiatiska tjejer i sverige Följande Tackar Bosse Falk för detta inlägg:
app date gastro (2011-05-10)
Gammal
dejtingsajt aktiviteter københavn HBK Medlem

Wizards avatar

Hemvist: Mark
dejta gravid tjej Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 09:25

date stamp app for iphone photos
//W

dejta gaming tjejer Följande Tackar Wizard för detta inlägg:
app date stamp photos (2011-05-10)
Gammal
dejtingsida för snygga webbsidor HBK Valberedning

T.Rantzows avatar

Hemvist: Hässleholm
dejta kristna tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 14:10

Hej Jyrki

Grattis till din nya bil, du får gärna lägga in bilder på den, skall bli kul se en specialbeställd Carthago.

Frågan du ställer har diskuteras i många inlägg med varierande meningar.
Många påstår att skillnaderna i laddspänningarna mellan batterityperna har stor betydelse för batteriernas livslängd, men så är inte fallet.
Den stora skillnaden som inte framgår av din laddare är olikheterna i laddnings-tiden.

Med inställning på Gel efterladdas batteriet i 8 timmar med 80% av laddarens kapacitet.
Med syra eller AGM inställning bara 1 timme, därefter går laddaren ned i bägge fallen till underhållsfasen.

Alltså, dina AGM batterier skulle inte bli långlivade om du ställer in laddaren på Gel typ, de skulle koka bort.

Bifogar ett illustrerande diagram som Limes tidigare har lagt in.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg date app swipe (62,6 KB, 20 visningar)

dejta koreanska tjejer Följande 2 användare säger Tack till T.Rantzow för detta inlägg:
date app stockholm (2011-05-10), date site app (2015-04-01)
Gammal
dejta emo tjejer HBK Medlem

Leifws avatar

dejta kinesiska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 16:10

När jag för 2 år sen köpte bilen hade den Exide AGM troligen från fabriken inställt på gel. Blev osäker när jag läste här om laddnings inställning så jag fråga Exide importören vad det skulle vara för inställning de meddela gel o samma sade försäljaren alla andra nya bilarna hade samma. Det var för 2 år sen o jag lämna inställningen som det var vid leverans. Jag kör året runt o på vintern flera resor i månaden, bilen är kopplad till el nätet för att golv värmens skull mest hela tiden.
Nu igen så får man fundera är det ok eller skall det vara på bly, tillsvidare fungerar batteriet perfekt undrar nu hur länge det tar förrän den kokar bort.

Att koppla på bly är ju enkelt men men undrar nog ännu, det är en EBL 208 S E.

Senast det skrevs(ca 2 år sen) så tolkade jag att det är gel som det skall vara o allt fungerar som det skall en natt i -20 inga problem utan el med 1 st. batteri även titta TV.

Leif

Första husbilen 1986

Senast redigerad av Leifw den 2011-05-10 klockan app date mexico 16:14.

dejta korta tjejer Följande Tackar Leifw för detta inlägg:
Gammal
dejta en tjej HBK Medlem

Bosse Falks avatar

dejta kurdiska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 17:27

Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg) 1/bulkladdning då skall laddspänningen vara 14,4 v för alla batterityper, GEL,AGM samt öppna batterier (startbatteri). 2 Absortion samma här 14,4 v samtliga batterityper.
Det enda batteritypen som man i steg 1 och 2 kan och bör ladda med något högre laddspänning är AGM, anledningen är att AGM-batt ofta har högre syravikt och bör ha en laddspänning upp till 14,7 v. Steg 3 underhållsladdning här skiljer det på laddspänningen
startbatt som vi kallar öppet och AGM skall 13,5v mens GEL skall vara 13,8v.
Jag skrev tidigare att AGM-batt skall laddas med 14,4-14,7v vilket stämmer, varje cell skall laddas med 2,4-2,45v.
Gasningsspänningen är temperaturberoende och varierar med ca 0,3v för var tionde grad, på grund av temperaturberoendet varierar tröskelspänningen för gasning mellan 13,8v vid 50 gr C och 15,0v vid 0gr C.
För att svara på Anita & Jyrkis fråga så är det blyläget som är för öppna batt som skall användas till AGM.
Läs det som Wizard hänvisar till, CTEKs hemsida har också mycket om batteri & laddning.

Bosse

dejtingsajter 60 talet Följande Tackar Bosse Falk för detta inlägg:
dejtingsidor bästa (2011-05-10)
Gammal
dejta en tjej med barn HBK Medlem

Leifws avatar

dejta persiska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 18:11

Då måste samma gälla för min bil också.
Leif

Första husbilen 1986

dejta polska tjejer Följande Tackar Leifw för detta inlägg:
Gammal
dejta estniska tjejer HBK Medlem

Peter Lindbloms avatar

Hemvist: Säter
Ålder: 48
dejta turkisk tjej Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 18:46

Så vitt jag vet laddas alla bly batterier enligt CC/CV (Constant Current/ Constant Voltage) Ampéren hålls konstant fram till att förbestämt volttal uppnås (beroende på batterityp) därefter går den in i fas två där volltalet hålls konstant medan Ampéren sjunker till förutbestämt tal där batteriet är fulladdat. Efter de två huvudfaserna kan olika underhållsladdningar finnas (typ puls etc).

Det enda som bör skilja är strömstyrka (antal "C" beroende på batteriets kapacitet och typ) samt slutvolttal (efter batteriets kemi).

Peter

dejta thai tjejer Följande Tackar Peter Lindblom för detta inlägg:
date app voor blowers (2011-05-10)
Gammal
dejtingsajter i england vs HBK Medlem

Bosse Falks avatar

dejta tjejer tranås Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 20:07

WOLW66 Förstår inte vad du vill med ditt inlägg, sen dom primärswitchade laddarna kom på 90-talet så laddas blybatterier enligt CC/CV, något annat har inte sagts i denna tråd.

Förstår inte heller vad du menar med nästa rad.

Det enda som bör skilja är strömstyrka (antal "C" beroende på batterikapacitet och typ) samt slutvolttal ( efter batteriets kemi)

Bosse

Gammal
bästa internet dejting frågor HBK Medlem

Peter Lindbloms avatar

Hemvist: Säter
Ålder: 48
dejta tjeckiska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 20:42

Citat:
Ursprungligen postat av dejta tjocka tjejer Bosse & Monica Visa inlägg
WOLW66 Förstår inte vad du vill med ditt inlägg, sen dom primärswitchade laddarna kom på 90-talet så laddas blybatterier enligt CC/CV, något annat har inte sagts i denna tråd.

Förstår inte heller vad du menar med nästa rad.

Det enda som bör skilja är strömstyrka (antal "C" beroende på batterikapacitet och typ) samt slutvolttal ( efter batteriets kemi)

Bosse
"dejtingsajter 60 procent Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg)" Citat dig själv. Själva laddningen sker i två faser, CC/CV

1C på ett 50Ah batteri är 50A. Mycket mer vill man inte ladda Bly/syra. LiFePO4, och moderna LiPo kan laddas bortåt 5C (5ggr sin egen kapacitet).

Peter

Gammal
dejtingsajter 60 personer HBK Medlem

Bosse Falks avatar

dejta två tjejer samtidigt Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-10, 21:07

Nu fattar jag, givetvis laddning sker bara i 2 faser bulk o absortion, dom andra faserna är för att hjälpa batteriet att ta emot eller behålla laddning.
Så kan de bli när man inte uttrycker sej korrekt.

Här kommer en bra historia som passar bra här och nu.

Det skedde i bank mitt på dan, en maskrad rånare med k-pist rusade in på banken, skrek detta är ett rån ner på golvet allihop, alla slängde sej ner på golvet utom en äldre gråhårig man som tog nacksving på rånaren, höll fast tills polisen kom.
Detta uppmärksammades av tv och tidningar som interjuvade mannen, du som är pensionär hur vågade du, som specialagent gjorde jag bara min plikt, då sa hustrun men Gustav inte special agent du är senil dement.

Bosse

Gammal
dejtingsajter 60 sekunder HBK Medlem

Wizards avatar

dejta tatuerade tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-11, 11:07

Citat:
Ursprungligen postat av dejta tjejer tips Bosse & Monica Visa inlägg
Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg) 1/bulkladdning då skall laddspänningen vara 14,4 v för alla batterityper, GEL,AGM samt öppna batterier (startbatteri). 2 Absortion samma här 14,4 v samtliga batterityper.
Det enda batteritypen som man i steg 1 och 2 kan och bör ladda med något högre laddspänning är AGM, anledningen är att AGM-batt ofta har högre syravikt och bör ha en laddspänning upp till 14,7 v. Steg 3 underhållsladdning här skiljer det på laddspänningen
startbatt som vi kallar öppet och AGM skall 13,5v mens GEL skall vara 13,8v.
Jag skrev tidigare att AGM-batt skall laddas med 14,4-14,7v vilket stämmer, varje cell skall laddas med 2,4-2,45v.
Gasningsspänningen är temperaturberoende och varierar med ca 0,3v för var tionde grad, på grund av temperaturberoendet varierar tröskelspänningen för gasning mellan 13,8v vid 50 gr C och 15,0v vid 0gr C.
För att svara på Anita & Jyrkis fråga så är det blyläget som är för öppna batt som skall användas till AGM.
Läs det som Wizard hänvisar till, CTEKs hemsida har också mycket om batteri & laddning.
Bosse
Men enligt Tudors dokument skall AGM-batterier laddas i GEL-läge med lägre spänning för att undvika syraförlust.
???????????????????
//W

dejta yngre tjejer Följande Tackar Wizard för detta inlägg:
dejtingsida sverige ab (2011-05-11)
Gammal
FD.HBK Medlem 2015

Anita Stengårds avatar

dejta iranska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-11, 14:35

Tack allihopa!

Fast jag vet inte än vilket är rätt eller fel..... Verkar finnas olika fakta lite överallt.
Batterierna är Optimas YellowTop. Hittade följande om laddning på deras hemsida:
__________________________________________________ _________________
dejtingsida för snygga efternamn Laddningsinformation

nätdejting usa jobs Vi rekommenderar att du följer följande laddningsinstruktioner för att garantera en lång batterilivslängd (använd alltid en spänningsreglerad laddare med spänningsbegränsningen inställd enligt beskrivningen nedan)
nätdejting usa chords OPTIMA® YellowTop
Dessa batterier är kombinationsbatterier (dual purpose). De är utformade för motorstart och cykliska tillämpningar (omväxlande i- och urladdningar) samt användning i fordon med strömkrävande utrustning.

fakta om dejtingsajter gratis Rekommenderad laddning:

date app philippines Växelströmsgenerator:
13.65 - 15,0 volt, ingen strömbegränsning.

date picker app Batteriladdare:
13,8 - 15,0 volt, max 10 ampere, cirka 6-12 timmar.

iphone date app Cykliska tillämpningar:
14,7 volt, ingen strömbegränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F). När strömstyrkan sjunker under 1 ampere, avsluta laddningen med konstant strömstyrka på 2 ampere under 1 timme.

date app pc Snabbladdning:
Maximal spänning: 15,6 volt (reglerad).
Maximal strömstyrka: Ingen begränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F).
Maximal laddningstid: Ladda tills strömstyrkan sjunker under 1 ampere.

date per app Underhållsladdning:
13,2 - 13,8 volt, max strömstyrka 1 ampere, obegränsad tid (vid lägre spänningar).

app date photo iphone Observera att alla rekommendationer måste följas noggrant.

__________________________________________________ _______________________
Jag tror att jag skall använda GEL-läget, då det enligt laddarens information ger mer Volt.
Hoppas att det blir rätt.

hälsning
jyrki

dejta indiska tjejer Följande Tackar Anita Stengård för detta inlägg:
Gammal
date app pure HBK Medlem

Bosse Falks avatar

dejta norska tjejer Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-11, 16:53

Jag har läst de Tudor dokument som du länkat till, jag kommer inte till samma slutsats som dej, men det kan bero på att jag inte vet vilken laddningsfas du menar.
Det är svårt för att inte säja nästan omöjligt att få optimal laddning i en husbil, det blir en kompromiss hur man än gör.
Den mesta laddningen sker under de två första laddfaserna som kallas för bulk och absortionsladdning, under bulkladdning försöker man ladda med maximal ström upp till en spänning då batteriet börjar gasa, den spänningen skall vara 14,4V oavsett om det gäller GEL, AGM eller öppet batteri=standardbatteri kallas också fritt ventilerat batteri.
Nästa laddfas absortion då hålls spänningen på en konstant nivå och allt eftersom batteriet blir uppladdat sjunker strömmen, spänningen hålls alltså konstant, och även här gäller 14,4V för GEL, AGM och standardbatteri.
Om allt har fungerat optimal har nu samtliga batterityper GEL,AGM o standardbatt tagit emot 80-95% av sin energi.
Vissa battladdare har efter dessa två laddfaser ett steg där man med hjälp av överladdning upp till 15-16V vill röra om i batteriet, detta är bra endast för standarbatterier så inte dessa sulfaterar och det sker en utjämning av laddningen mellan cellerna, däremot är det inte bra för GEL eller AGM men det sker under ganska kort tid så det är inte så farligt, AGM tål högre spänning än GEL och klarar då överladdningen bättre.
Nästa laddfas är underhållsladdning.
Standardbatteri skall underhållsladdas med 13,5V
AGM skall underhållsladdas med 13,5V
AGM optima + maxxima laddas med 13,6V
GEL skall underhållsladdas med 13,8V

Det är underhållsladdningen som avgör vilket läge batteriladdaren skall stå på.
Används inte HB på vintern och står på laddning med laddaren på GEL-läge och har standardbatt så gasar/kokar batterierna. INTE BRA

Eftersom det inte finns AGM läge på de flesta laddare så bör man välja standardläge för AGM batterier, det är inte optimalt men det är här man får kompromissa och välja det som i allafall inte skadar batteriet.

Det är viktigt att undvika gasning i GEL och AGM batterier eftersom dom har mindre mängd elektrolyt och inte kan efterfyllas.

Om man bor i HB eller använder HB jämt så funkar det ganska bra att ha AGM och laddaren på GEL läge, det underhållsladdar inte när bilen används. AGM är ganska tåliga och tål högre laddspänning än GEL.

Det blir aldrig 100 % riktigt när det gäller husbilar, man får välja det som passar bäst utifrån hur bilen används vilken laddare och vilken batterityp man har.
Det är spänningen V som får batteriet att gasa/koka vid underhålleladdning.

Bosse

date app nz Följande Tackar Bosse Falk för detta inlägg:
ung dejtingsajt badoo (2011-05-11)
Gammal
app inventor datepicker HBK Medlem

Wizards avatar

date night app Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-11, 18:23

Citat:
Ursprungligen postat av date app nederland Bosse & Monica Visa inlägg
Vissa battladdare har efter dessa två laddfaser ett steg där man med hjälp av överladdning upp till 15-16V vill röra om i batteriet, detta är bra endast för standarbatterier så inte dessa sulfaterar och det sker en utjämning av laddningen mellan cellerna, däremot är det inte bra för GEL eller AGM men det sker under ganska kort tid så det är inte så farligt, AGM tål högre spänning än GEL och klarar då överladdningen bättre.
Nästa laddfas är underhållsladdning.
Standardbatteri skall underhållsladdas med 13,5V
AGM skall underhållsladdas med 13,5V
AGM optima + maxxima laddas med 13,6V
GEL skall underhållsladdas med 13,8V

Det är underhållsladdningen som avgör vilket läge batteriladdaren skall stå på.
Används inte HB på vintern och står på laddning med laddaren på GEL-läge och har standardbatt så gasar/kokar batterierna. INTE BRA

Eftersom det inte finns AGM läge på de flesta laddare så bör man välja standardläge för AGM batterier, det är inte optimalt men det är här man får kompromissa och välja det som i allafall inte skadar batteriet.

Det är viktigt att undvika gasning i GEL och AGM batterier eftersom dom har mindre mängd elektrolyt och inte kan efterfyllas.

Om man bor i HB eller använder HB jämt så funkar det ganska bra att ha AGM och laddaren på GEL läge, det underhållsladdar inte när bilen används. AGM är ganska tåliga och tål högre laddspänning än GEL.

Det blir aldrig 100 % riktigt när det gäller husbilar, man får välja det som passar bäst utifrån hur bilen används vilken laddare och vilken batterityp man har.
Det är spänningen V som får batteriet att gasa/koka vid underhålleladdning.

Bosse
Citat från Ceteks hemsida:

.............. har date app populair AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett date photo app AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning.

Sedan förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Du skriver:
AGM är ganska tåliga och tål högre laddspänning än GEL. Samt: AGM tål högre spänning än GEL och klarar då överladdningen bättre.
Ändå rekommmenderar du laddningsläge för standardbatterier som ger en lägre spänning.
Dessutom inträder ju inte gasning förrän vid 14,4 V (20°C) så det bör inte vara några problem med 13,8 V som underhållsläddning?

Det här kanske är en tvist om påvens skägg, men det är alltid kul att diskutera olika synpunkter.
Jerry

Gammal
FD.HBK Medlem 2016

Urszulas avatar

Hemvist: Göteborg
Ålder: 75
date app nl Sv: Laddning av AGM-batteri - 2011-05-11, 18:36

Hej,

Tack Bosse o Monica, en bra beskrivning av laddningsproblematiken!

Dock bör kanske påpekas att alla värdena gäller för batterier som är 20 grader. När ett batteri blir varmare, då gasar batteriet vid en lägre spänning. (Batteriet blir också varmt av att laddas!)

För att ha marginal mot gasning, så har jag ställt ner laddspänningen från 14.4 V till 14 V och det verkar fungera bra. Batteriet tycks bli fulladdat även vid denna spänning, men det tar längre tid!

Ett annat sätt är att vid batteripolen fästa en temperaturgivare som styr regulatorns laddningsspänning (om regulatorn har ingång för en sådan.)

Mvh Bengt

Senast redigerad av Urszula den 2011-05-11 klockan date me app for iphone 18:41.

date app nearby Följande Tackar Urszula för detta inlägg:
app date logroño (2011-05-11)
Svara

date matching app app date lima date app music > dejta tjej på jobbet nanna johansson nätdejting flashback > dejta japanska tjejer

dejtingsajt aktiviteter jönköping « dejta ryska tjejer | dejta rumänska tjejer dejta hockeyspelare misshandel »

Ämnesverktyg
Visningsalternativ
Linjär visning dejtingsida för snygga cyklar Linjär visning

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
gratis dejting stockholm ystad dejtingsajt aktiviteter wien date hookup app store leif46 date app hong kong Under Markisen date hook app 7 date hate app 2010-12-31 datehookup 17:11
datehookup review åsikter om nätdejting exempel date hate app bones sharkym122009 app date health Elförsörjning date hookup app for android 9 msn dejting se eniro 2010-04-19 dejtingsajt aktiviteter center 19:59
dejtingsajt aktiviteter cypern dejta svarta tjejer dejtingsajt för 60+ krisla nanna johansson nätdejting exempel Elförsörjning dejtingsajt aktiviteter göteborg 4 dejtingsajter 60 year 2009-07-18 dejtingsajter 60 years 18:22
dejta fitnesstjejer dejta spanska tjejer dejta tjejer från ukraina Ernie dejta finska tjejer Elförsörjning dejting för tjejer 12 dejta feta tjejer 2008-02-01 tjej dejtar flera 08:08
dejtingsida för snygga golv dejta somaliska tjejer dejtingcoach stockholm ystad Gräsö dejta danska tjejer Elförsörjning dejta hockeyspelare lön 10 dejta tjej med adhd 2007-09-10 dejta muslimska tjejer 21:30

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

dejtingsajter 60 länder Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS